Ett varv till, häng med om du vill.

Ska skriva tyst och försiktigt och inte forcera så in i helvete. Jag lovar. Den här gången.
här kommer jag att idogt fortsätta att uttrycka, vinkla och visa sådant som jag tycker ska uttryckas, vinklas och visas.

onsdag 4 maj 2011

Lite om motsatstänkande.

Motsatstänkande. It's amazing I tell you. Grunderna för motsatstänkande är mycket enkla och går att applicera på precis vad som helst. Såhär:
Ni känner säkert igen känslan när de negativa, tunga tankarna smyger sig på. Som en bataljon lömska samurajer med uppdrag att döda. De kliver över synapser och nervtrådar med hårda, kalla rustningar och innan vi vet ordet av är vi nedtrampade och vårt sinne hopplöst dränkt i negativa tankar. Vattenfast och härligt ätsar de sig fast och ingen lacknafta i världen kan tvätta bort känslan.

Frustrationen växer som torr gröt i munnen på oss och vi går in i försvar och tappar all energi - shut down.
Men som en liten stråle av hopp kommer motsatstänkandet till undsättning. Det är precis som det låter, att tänka det motsatta eller finna det motsatta i det man upplever i stunden, i det negativa.

- Jag vill inte gå till jobbet idag. Orkar inte, tråkigt så bottenlöst tråkigt.
- Ok, men vad händer som du går till jobbet ändå? Vad är vinningen i det?
- Tja... jag tjänar pengar.
- Bra! Vad betyder pengar för dig? Vad kan du göra med pengar?
- Köpa mig ett visst mått av frihet kanske? Större rörelsefrihet i vardagen.
- Bra, vad är det roliga med jobbet, någonting - nämn vad som helst.
- Trevliga kollegor.
- Bra, vad betyder det för dig att du har dem?
etc...

eller

- Jag är så ledsen just nu.
- Vad gör dig glad?
- Sjunga och dansa.
- Bra, sjung och dansa och se hur det känns.


(Jag lovar, det är sjukt svårt att vara ledsen samtidigt som man sjunger och dansar. Prova!)

Ni fattar konceptet. Att med vilja tvinga sig eller - för all del - lura sig till att ändra den tanken eller känslotillståndet som tynger ner och skapar negativitet. Flytta sig från ett state of mind till ett annat.
Det är en enorm tillfredsställelse att lyckas med detta och precis som med allt annat så ju mer du övar på det desto lättare och snabbare går det. Tänk att aldrig mer behöva tänka/säga: "Den här morgonen började åt helvete, nu är hela min dag förstörd!" Nej, morgonen började kanske åt helvete men nu ska resten av min dag bli topp. Motsatstänkande.

Det är inget revolutionerande, men det är förbannat smart!

Och kom ihåg vad fröken sa i skolan... man måste provsmaka innan man säger att man inte tycker om det. Utmaning till dig: provsmaka motsatstänkande.

/P

3 kommentarer:

  1. Precis, och också bara genom tänka på allt som är positivt och det man tycker om i ens liv, runt omkring och med sig själv - så ska man se att det tillslut blir svårt att tänka negativt överhuvudtaget! Om då man inte tillåter sig det, men varför skulle man göra det frivilligt?

    SvaraRadera
  2. Pappa säger: kloka ord Pålan! Det är så jäkla smart.

    SvaraRadera