Ett varv till, häng med om du vill.

Ska skriva tyst och försiktigt och inte forcera så in i helvete. Jag lovar. Den här gången.
här kommer jag att idogt fortsätta att uttrycka, vinkla och visa sådant som jag tycker ska uttryckas, vinklas och visas.

onsdag 18 maj 2011

Konsten att njuta.


Scenario 1:
Sommar, det doftar i luften och vindarna är ljumna, molntussarna svävar högt på himlavalvet i ett hav av oändligt blått. På grillen liggen något egenmarinerat och sprakar och själv sitter jag i utemöbeln med en svalkande drink och konverserar med någon eller några av de jag tycker mest om. Bordet är vackert men enkelt dukat och rödvinet för minst 150 spänn står på luftning. Det skrattas och pratas om vartannat och maten smakar ljuvligt gott, fenomenalt accompangerat av vinet – naturligtvis.  Allt omkring tidlöst och tyngdlöst. Sommarskymningen kommer så småningom smygandes som ett tunt och svalkande silkestäcke och vinflaskan på bordet har fått sällskap av en eller kanske till och med två till. Aldrig vill man bryta upp, aldrig vill man gå och lägga sig och livets mening känns barnsligt enkel, fångad i ögonblicket.

Scenario 2:
Regn
Soffa
Sällskap à Själv
Levande ljus
Musik
Tystnad à Ljudet av regn mot plåttak
En bok
Ett glas
En varm filt

Ja svårare än såhär behöver det inte vara. Bara att göra, ta sig tid.

Här är några goda viner som funkar utmärkt att hälla i glas och dricka:

Allegrini Valpolicella
Copertino
Joseph Pellerin, Côtes du Rôhne
Cline (Zinfandel)

…och så mycket mer gott som finns att upptäcka! Tips: när du handlar vin (om du handlar vin), köp alltid ett säkert kort men utmana samtidigt dig och dina smaklökar och köp också något du aldrig förr druckit. Det gör livet lite roligare.

Man kan också njuta helt utan vin, det är bara inte lika njutfullt – säger jag.

3 kommentarer:

  1. Ja, du käre bror! Nog e det gott med vin och det kommer att bli sjukt gott i typ Aug.-Sept när det gått ca 1.5 år sen jag drack vin senast!! =) Det blir nog när jag fyller 25!! Även om jag ammar eller inte, för då blir det att pumpa ut till charlie och det blir barn fritt!! =) Och du kommer att vara en del av min "första vin-upplevelse" det är ett måste! Saknar dig så mycket när du inte bor här Pål! Tänker på dig varje dag ska du veta! Kollar typ din blogg minst 5 ggr om dagen för att se om du uppdatera! =) det är så kul att läsa det som du skriver! älskar dig av hela mitt hjärta! // lillasyster

    SvaraRadera
  2. Är ni de finaste barn man kan ha, eller? Pappa

    SvaraRadera
  3. Jag lovar att vi ska njuta vin tillsammans syster, så snart du kan! Tack för dina vackra ord, det rör mig och betyder väldigt mycket. All kärlek till dig älskade, underbara lilla "Orrul"! <3
    PS. Vi ses på söndag! Längtar! DS.

    SvaraRadera