Ett varv till, häng med om du vill.

Ska skriva tyst och försiktigt och inte forcera så in i helvete. Jag lovar. Den här gången.
här kommer jag att idogt fortsätta att uttrycka, vinkla och visa sådant som jag tycker ska uttryckas, vinklas och visas.

onsdag 20 april 2011

Ode to the egg

Bered en väg för ägget!
Denna fantastiska, proteinrika delikatess ska nu firas. Påsken är snart här och det är helt klart äggets stora stund, dess 15 minutes of fame. Själv är jag något av en äggfantast, har varit så länge jag kan minnas. Ägg är bra i alla former och de nominerade för egg absoluta 2011 är:

- Kokt ägg (inte simmig gula, men gärna lite geggig)
- Stekt ägg (hel gula, en sida)
- Rå äggula (fint till en god pytt eller i wok)
- Äggsåser (bearnaise, hollandaise)

Vinnaren kommer att publiceras här på bloggen efter påsk. Spänningen är olidlig.

Äggskling
Du förunderliga lilla ägg,
jag vill ha ditt vita och ditt gula
som lämnar proteinspår i mitt skägg.


Du är bra med kaviar, vass med salt,
förhöjer ödmjukt varje måltid
och för mig betyder du faktiskt allt.


Påskägg på jobbet, en kärleksfull liten smitthärd för sötsugna kollegor!

Till sist vill jag önska er alla en Glad Påsk (eller gladus påskus, som jag lärt mig att det heter på latin...)!

1 kommentar:

  1. Gladus Påskus??
    Du är inte riktigt "Friskus i dinus skallus"!! Ses imorgon ditt gamala "äggahue"

    Pussus o Kramus
    Systra di!

    SvaraRadera