Ett varv till, häng med om du vill.

Ska skriva tyst och försiktigt och inte forcera så in i helvete. Jag lovar. Den här gången.
här kommer jag att idogt fortsätta att uttrycka, vinkla och visa sådant som jag tycker ska uttryckas, vinklas och visas.

måndag 18 april 2011

Compassion.

Compassion. Medmänsklighet.
Om man skulle göra en grov sammanfattning av vad Dalai lama talade om när han besökte Färs & Frosta Arena i Lund så var det just medmänsklighet. Om hur nationsgränser och/eller religiösa gränser är oviktigt, att vi alla är ett folk och att vi måste lära oss att samexistera. Det här är med andra ord ingen ny information och det var inte inget som direkt chockerade under de knappa två timmarna laman delade med sig av sina kunskaper och tankar.

Den stora behållningen var däremot att se hans totala öppenhet, ödmjukhet och briljanta humor. Den gamle munken hade ett hjärtligt och rungande skratt som vid många tillfällen spred sig som en löpeld i lokalen och lockade oss som åhörare att stämma in. Dessutom kommer man inte ifrån att det är en häftig känsla när en fullsatt arena reser sig upp i ett hjärtslag när laman leds instapplande på scenen.

Så även om det inte var mind blowing (det hade jag nog inte förväntat mig) så var det definitivt värt både tid och pengar. Det som är verkligt mäktigt och inspirerande är att denna man reser runt i världen, möter hundratusentals människor och outtröttligt talar om samma saker - samma budskap. En sann livsgärning. Förändring tar tid.

Det är nog för att imponera på mig. Så om ni någonsin får chansen att lyssna till honom, ta den. Det är ett mycket speciellt och hjärtligt möte kan jag lova.

5 kommentarer:

  1. Dalai Lama tycker att barn i rullstol får skylla sig själva (dålig karma) och att bögar inte ska hålla på och ligga med varandra. Där har du din mysgubbe i ett nötskal. http://t.co/9PjJ1Il

    SvaraRadera
  2. Ja alla trosuppfattningar har ju många hårda baksidor, det är verkligheten som den ser ut men det betyder inte att en människa är genomrutten för det, inte i mina ögon åtminstone. Sen kan man också välja vad man vill ta till sig och inte - eller hur?

    SvaraRadera
  3. Jag har inte sagt att Dalai Lama är genomrutten. Men folk har en alltför okritisk hållning till denne religiösa ledare som känns ungefär lika progressiv och nytänkande som Benedictus XVI. Förövrigt ett as även han.

    SvaraRadera
  4. Olle tycker: Dalai Lama har sin tro precis som du har din Mjöman. Arenan ska finnas för alla - eller?

    SvaraRadera
  5. Mjömark tycker: Folk får tro vad dom vill. Jag, som är utbildad journalist, har knappast några problem med att folk får uttrycka sina åsikter. Tvärtom. Det är en grundbult i vår demokrati. Däremot accepterar jag inte alla åsikter bara för att man kallar det för tro. Homofobi är en sådan åsikt.

    SvaraRadera