Ett varv till, häng med om du vill.

Ska skriva tyst och försiktigt och inte forcera så in i helvete. Jag lovar. Den här gången.
här kommer jag att idogt fortsätta att uttrycka, vinkla och visa sådant som jag tycker ska uttryckas, vinklas och visas.

tisdag 5 april 2011

Flow!

Att jobba är inte alltid kul. Det är kanske en situation eller känsla som många känner igen sig i. Du har inte just det jobbet du egentligen skulle vilja ha eller så vet du inte vad det är du faktiskt vill jobba med. Ibland känner jag så och då försöker jag tänka vad jobbet gör för mig, rent konkret. Jobbet ger mig pengar, pengar ger mig möjligheten till en större rörelsefrihet under de timmar av veckan som jag inte arbetar. Det genererar något positivt.

Det viktigaste för mig är att veta var jag lägger hjärtat någonstans. Vad är det som gör mig glad? När jag har svaret på den frågan (och det kan vara hur många svar som helst - kortsiktigt, långsiktigt och livsviktigt) så kan jag på ett lättare sätt veta hur jag ska disponera den tid som jag inte jobbar. Målet blir således att lägga minimum input på sådant som kräver energi av mig och maximum input på sådant som ger mig energi och glädje.

Jag är ingen matematiker men just denna ekvation är ändå väldigt självklar för mig. Inte heller tycker jag jobbet är trist på det viset att jag kvävs, det är till och med behagligt och roligt emellanåt. Det får fungera som en språngbräda som jag kan använda för lägga ner hjärta i det jag tycker om och frigöra mesta möjliga tid till det.

Brinner du däremot för det som är ditt jobb så är det bara att gratulera, det är på något vis en optimal situation att du kan leva på något som samtidigt är en passion. Passion kan var mycket, knepet är att se till att ha så mycket av det i så många aspekter av livet och vardagen som det går. 

En form av definition på lycka.





1 kommentar:

  1. En sund syn på tillvaron tycker jag. Fokus på de delar som är roligt så växer dom. Istället för, som jag tror, som många gör - fokuserar på det som är tråkigt och får då uppleva mera av det. Knäppt för då får jag ju ännu mer av det jag INTE vill ha. En av de viktigaste mentala lagarna att komma ihåg. Pappa

    SvaraRadera