Ett varv till, häng med om du vill.

Ska skriva tyst och försiktigt och inte forcera så in i helvete. Jag lovar. Den här gången.
här kommer jag att idogt fortsätta att uttrycka, vinkla och visa sådant som jag tycker ska uttryckas, vinklas och visas.

onsdag 23 mars 2011

Ja men NU är ju inte imorgon, eller?

Varför måste vissa människor hela tiden ha invändningar?
Tänker på det, i synnerhet här på arbetsplatsen. Denna veckas snackis har varit det härliga vädret som infunnit sig i Malmö, man talar om att våren är på väg och att nu ÄNTLIGEN kanske vintern givit upp och dragit sin sista suck för den här säsongen.

Trots det och trots att många kommenterar vädret med ett positivt tillrop: "Märkte ni vilket härligt väder det var i morse?" eller "Visst är det mycket enklare att kliva upp när vädret är så fint, man blir så pigg och glad!" Alltid, nästan alltid kommer en släng tillbaka: "Ja, vi får väl se hur länge det håller i sig..." eller "Å ja, i helgen har de lovat regn igen och minusgrader."

JAHA!!? Och? Vädret är ju fint NU. Människor i din närhet är glada för det, NU. Vissa har helt enkelt ett enormt behov av att på något underligt vis gardera sig mot allt som är positivt. Som ett grått filter. Ett skydd. Varför kan man undra? För att kunna säga när helgen och regnet kommer: "Jag sa ju att det skulle bli skitväder igen. Ha!"
Ja men det vet alla redan, eller? Alla människor vet att skitväder kommer och går, det var inte så att vi trodde att det skulle försvinna för tid och evighet. Nej, vi var bara en liten skara glada typer som tyckte att det var njutbart med lite sol som omväxling och kanske nån plusgrad.

Kanske är det så att det ständigt regnar skit över vissa stackare ibland oss. Vad vet jag? Jag tänker att precis som allt annat är väder ett relativ. Något man tolkar utifrån en subjektiv vinkel, även om vi lärt oss sen barnsben att sol är bra och regn är dåligt.
Så kanske måste var och en välja, välja om man vill gå omkring med en liten sol - en sol som man kan ha i ett koppel ovanför huvudet, eller om man istället vill ha ett mulet och ilsket åskmoln till sällskap.

Post-it-sol i koppel på datorskärm.
Väder är konstaterat ett oändligt samtalsämne. Det är allt jag har att säga om den saken.
Punkt.

3 kommentarer:

  1. Folk har inga liv Pål! Så e det!
    Och tycker dom att dom har det så har dom nog tråkiga liv för som sagt det mesta är negativt, dåligt och tråkigt!

    Dessa negativa motkommentarer kan även såra och göra folk ledsna! Har ett exempel!

    För ett litet tag sen så var det en dam som sa till mig:
    -Gud vilken söt liten gosse och vad mycket hår han har, vad fint!
    Jag blev såklart jätte glad....
    efter den fina kommentaren så kom ett MEN från damen!
    ...men...det kommer han ändå tappa så det har han inte kvar länge!!

    VARFÖR??? såå onödigt!!

    Jag har iaf sol hela dagarna! =) (nästan iaf, hihi)

    Syster-yster

    SvaraRadera
  2. Pål, jag tycker att regn kan vara mysigt :)

    btw, jag har följt din blogg hela tiden...i smyg..

    kraaaam
    Emily

    SvaraRadera
  3. Ja, fler borde fokusera på solen, glädjas i nuet. För nuet är bara just nu. Inte sen och heller inte då, bara nu. /pappa

    SvaraRadera